Überblick
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Musik
Johann Sebastian Bach
Kantate BWV 182
»Himmelskönig, sei willkommen« -
Altus
David Erler
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Tenor
Benedikt Kristjánsson
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Bass
Tobias Berndt
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Ensemble
Gaechinger Cantorey
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Im Gespräch
Chefdramaturg Dr. Henning Bey mit
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Dirigent
Hans-Christoph Rademann
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Sprecherin
Christiane Roßbach
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Produktion
BildManufaktur GmbH
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Ton
Tritonus Musikproduktion GmbH
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Copyright
Internationale Bachakademie Stuttgart
Die Aufzeichnung erfolgte unter Einhaltung sämtlicher Hygiene- und Abstandsvorgaben.
The concert was recorded in compliance with all hygiene and spacing requirements.
J.S. Bachs Kantate BWV 182 »Himmelskönig, sei willkommen« markiert einen wichtigen Punkt in seiner beruflichen Laufbahn: Als Antrittsmusik zu seiner Tätigkeit als Concertmeister am Weimarer Hof reflektiert sie kompositorisch in besonderer Weise den außergewöhnlichen Kirchenraum, in dem sie erklang - die als Himmelsburg bekannte Weimarer Schlosskirche. Hierüber diskutieren Hans-Christoph Rademann und Henning Bey im Podcast Barock@home. Die Gaechinger Cantorey interpretiert die Kantate unter der Leitung von Hans-Christoph Rademann, Christiane Roßbach vom Staatstheater Stuttgart rezitiert dazu.
English
J.S. Bach's cantata BWV 182 »Himmelskönig, sei willkommen« marks an important stage in his professional career. It represents the inaugural music for his position as new concertmaster at the Weimar court with a very special music reflecting also the architectural dimensions of the church, in which it had been performed on 25 March 1714: the ducal church in Weimar, known as »Himmelsburg« (castle of heaven). In the podcast Barock@home Hans-Christoph Rademann and Henning Bey analyse the structure of the cantata’s music and text, with reference to theological and architectural implications. The Gaechinger Cantorey performs the cantata under the baton of Hans-Christoph Rademann, and Christiane Roßbach from the Staatstheater Stuttgart recites a chronology of the year 1714 as well as the libretto of the cantata.