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Episode 6 – Musik für die Himmelsburg

Produktion: Oktober 2020 • Februar 2021
Im Wizemann • Internationale Bachakademie Stuttgart

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Überblick

  • Musik

    Johann Sebastian Bach
    Kantate BWV 182
    »Himmelskönig, sei willkommen«

  • Altus

    David Erler

  • Tenor

    Benedikt Kristjánsson

  • Bass

    Tobias Berndt

  • Ensemble

    Gaechinger Cantorey

  • Im Gespräch

    Chefdramaturg Dr. Henning Bey mit

  • Dirigent

    Hans-Christoph Rademann

  • Sprecherin

    Christiane Roßbach

  • Produktion

    BildManufaktur GmbH

  • Ton

    Tritonus Musikproduktion GmbH

  • Copyright

    Internationale Bachakademie Stuttgart

    Die Aufzeichnung erfolgte unter Einhaltung sämtlicher Hygiene- und Abstandsvorgaben.

    The concert was recorded in compliance with all hygiene and spacing requirements.

J.S. Bachs Kantate BWV 182 »Himmelskönig, sei willkommen« markiert einen wichtigen Punkt in seiner beruflichen Laufbahn: Als Antrittsmusik zu seiner Tätigkeit als Concertmeister am Weimarer Hof reflektiert sie kompositorisch in besonderer Weise den außergewöhnlichen Kirchenraum, in dem sie erklang - die als Himmelsburg bekannte Weimarer Schlosskirche. Hierüber diskutieren Hans-Christoph Rademann und Henning Bey im Podcast Barock@home. Die Gaechinger Cantorey interpretiert die Kantate unter der Leitung von Hans-Christoph Rademann, Christiane Roßbach vom Staatstheater Stuttgart rezitiert dazu.

English

J.S. Bach's cantata BWV 182 »Himmelskönig, sei willkommen« marks an important stage in his professional career. It represents the inaugural music for his position as new concertmaster at the Weimar court with a very special music reflecting also the architectural dimensions of the church, in which it had been performed on 25 March 1714: the ducal church in Weimar, known as »Himmelsburg« (castle of heaven). In the podcast Barock@home Hans-Christoph Rademann and Henning Bey analyse the structure of the cantata’s music and text, with reference to theological and architectural implications. The Gaechinger Cantorey performs the cantata under the baton of Hans-Christoph Rademann, and Christiane Roßbach from the Staatstheater Stuttgart recites a chronology of the year 1714 as well as the libretto of the cantata.